Ledig dag - för mig, hur är det för dig?

Dagen bjuder 27 stycken plusgrader redan före åtta på morgonen! Å den här helgdagen mitt i veckan lär väl generera ett kollektivt grillos över landet, det gäller att ta vara på den grillsäsong som finns. Funderar på att grilla en kycklingfilé till middag. Men innan dess ska några timmar passeras med både frukost, lunch och kaffe pauser.

Visst är det skönt att vara ledig en dag mitt i veckan men...själv hade jag hellre behållt annandag pingst.
Osökt kommer jag att tänka på att det är många som inte är lediga idag, en del får kanske  t o m mer att göra en sådan här dag! Jag tänker på sjukhuspersonal - både alkoholen och grillandet som  man kan förmoda flödar en sådan här dag  kan resultera i diverse skador som måste omhädnertas akut. Å hur är det att vara polis en varm och solig helgdag mitt i veckan? Dessutom i uniform - är sommaruniformen anpassad för en normal, svensk sommar eller fungerar den även under en värmebölja? Å visst går bussarna fast det är helgdag, om än inte lika tätt som vanligt och det lär väl vara diverse livsmedelsaffärer och kiosker öppna? Å både tåg och flyg har väl lite avgångar?
Inte ens kommunens alla anställda är lediga - skolorna, kontoren och daghemmen är stängda men t ex hemtjänsten måste ju fungera även om dagen är röd i almanackan.
Så för vilka är det helgdag?!  Inte för alla i allafall, vilket väl är tur för den som är sjuk, den vars hus börjar brinna etc.

Till er alla som jobbar idag - tack för att ni får hjulen att snurra trots helgdagen, solskenet och slappandet hos oss andra!

F ö så önskar jag er alla - både lediga och icke-lediga en riktigt härlig dag!


Kommentarer
Postat av: Sofia

Japp, jag jobbar.. Ha en bra dag!

2007-06-06 @ 08:37:24
URL: http://www.tusse.tjejsajten.se
Postat av: Självaste Annika

Sofia; kul att du tittade in! Hoppas du får en bra dag på jobbet!

2007-06-06 @ 10:05:59
Postat av: Micke

Sant, tack till alla som jobbade denna nationaldag!
Utan er hade det inte varit skoj alls!

2007-06-07 @ 00:42:17
URL: http://beckfjall1.blogg.se
Postat av: Sofia

Thanx! :)

2007-06-07 @ 05:23:10
URL: http://www.tusse.tjejsajten.se
Postat av: Ella

Fast så var det väl på annandag pingst också? ;)
Och alla röda söndagar och lördagar... numera är det inte bara de som absolut behövs som jobbar utan alla som jobbar i affärer... Behövs det verkligen?
Blev det någon kycklingfilé?

2007-06-10 @ 21:39:53
URL: http://livetefter.blogspot.com
Postat av: Självaste Annika

Ella, klart det var så när det var a d Pingst, precis som på juldagen, påskafton etc. Eftersom jag tillhör dom som kan vara ledig röda dagar så hade jag hellre haft a d pingst kvar! Å det är klart - visst är det mycket man inte behöver handla! Det blev inte kycklingfilé på grillen, det blev i stekpannan!

2007-06-10 @ 21:43:37
Postat av: Dr S

Ja, sånt där tänker man inte alltid på. Man bara tar för givet att affären är öppen osv.
Puh.. ja, varmt är det. Men man får ju inte klaga säger de.

2007-06-11 @ 23:05:06
URL: http://skargardsdoktorn.blog.se
Postat av: Självaste Annika

Dr S; hm, jag vet att man inte får klaga men blir det för varmt så gör jag det ändå. eller som igår - går in och tittar på handboll på tv!

2007-06-11 @ 23:17:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0