Moodysson - fredag

Äsch, jag satt mitt i skrivandet av ett långt inlägg om alla känslor jag upplevt via dvd:n i kväll. Så ploppade jag bort det på något vis. Jag orkar inte skriva om det. Jag tar det lite gent:

Men jag har under två timmar gått från förnöjt tittande till otroligt berörd och känslorna har varierat. Jag har varit glad, ledsen, förbannad, upprörd och allt däremellan. M a o väldigt berörd!

Jag såg Moodyssons "Mammut" och det var 120 minuter som jag blev nästan matt av. Trots att filmens huvudpersoner börjar tvivla på sina livsval - ett inte alltför ovanligt filmtema - så känns den inte schablonfylld.

Moodysson han lyckas spela på alla tittarens känslosträngar samtidigt som han belyser en massa mindre trevliga inslag här i världen - soptippslivet i Manilla, "köp" av barn för att "sova" med, ett barn som dör efter att ha blivit knivhuggen av sin mamma, en filippinsk kvinna som arbetar som "nanny" för att ge sina egna barn därhemma ett bättre liv etc mm.

Trots allt detta och mer därtill är det inget action-tempo på filmen utan tittaren kan utan problem hänga med i alla händelser och miljöbyten. Men så här efteråt så känner jag mig ändå lite matt, den tog liksom på krafterna.
 
Å nu är det "Broarna i Madison County" tv och jag orkar inte mer nu. Så den hoppar jag.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0