Förspilld kvinnokraft?

I går stod jag mest hela dagen i en tvättstuga, i min exmans. Å näe, jag tvättade inte hans kläder! Jag lånade tvättstugan för att där finns en mangel.

Jo, jag må vara både slarvig och lat emellanåt men mina lakan vill jag ha manglade. De blir skönare att krypa ner i en renbäddad säng när lakanen är manglade. Å de tar mindre plats i linneskåpet.

Min mamma var en fena på att mangla, jag är nog egentligen bättre på att som vi sa "dra lakan" för det fick jag minsann lära mig att göra. Men manglingen skötte min mamma och även om jag försökt i mest hela mitt vuxna liv så blir de aldrig så fint som när hon manglade.

En del kanske kallar detta "förspilld kvinnokraft" funderade jag där jag stod i går och manglade typ 120 lakan och 319 kökshanddukar. (Nåja, kanske inte helt korrekta siffror...) Är det så? Jag vet att de flesta inte manglar och det händer att jag hoppar över det jag också, men det känns inte lika skönt med renbäddad säng.

Men om man inte manglar - inte stryker man väl sänglinnet då? Det skulle jag aldrig palla!

Ja, såna väsentligheter kan jag fundera på så här en fredagkväll. Ha en skön helg!



Kommentarer
Postat av: Maj Korner

För tio-tjugo år sen hade jag kallat det förspilld kvinnokraft. Nu tycker jag att var och en får väl göra som de vill. Personligen vare sig manglar eller stryker jag lakan. Men tvättar dem gör jag!

2011-01-07 @ 23:44:21
URL: http://majkorner.blogspot.com/
Postat av: Ninni

Dra lakan ja det fick man lära sig, hemma hade vi ingen mangel mamma strök lakanen!

Jag själv varken stryker eller manglar, när jag tvättar mina lakan så hänger jag dom slätt i torkrummet. Då är dom släta och fina..sen drar vi och viker. Inga skrynklor.

Men kökshanddukar och dukar manglar jag=)

Ha en sköön helg, kramen

2011-01-08 @ 13:06:46
URL: http://ninni.blogg.se/
Postat av: självaste annika

haha, det är ju bra att du tvättar dem Maj! Men Nina mina är skrynklor på fast jag skakar, drar och försöker släta så mycket som möjligt!

2011-01-08 @ 15:58:59
Postat av: Micke

Mangel? Ja sjuttan, de envisas med att ha en sån i vår kåk här trots att ingen använder den..hehe!!

Men ingår den i hyran så ska vi ju naturligvis ha den kvar :)



Ha de bäst!

2011-01-08 @ 20:39:17
URL: http://guldkryckan.blogspot.com
Postat av: självaste annika

Micke; använd den!!!!

2011-01-09 @ 15:01:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0