Nu är det ett tag sedan

...som det var sportlov visserligen men visste ni att...
sportlovet en gång i tiden hette "kokslovet"? Det infördes 1940 på grund av bränslebristen och den kalla vintern.

När skolan var stängd behövde man inte värma upp den och därför sparades pengar. Namnet "kokslov" kommer av att man sparade på stenkol och koks som man eldade med.

Ovanstående läste jag i en lokal avisa. Mina tankar gick direkt till den stackars lärarinnan eller läraren - satt hon/han där på övervåningen och frös då?!

Ja, så djupsinniga funderingar kommer det en måndagsafton från mig.

Kommentarer
Postat av: Micke

Koks där ja...hade en säck med sånt stående i mitt gamla föräldrahem som blivit stående sen den tiden...ja..kan inte varit lätt att vara lärarinna då ;)

2012-03-28 @ 10:51:06
URL: http://guldkryckan.blogspot.com
Postat av: Ninni

Ja det kan ju undra..stackars "fröken".



Bra med bloggar man lär sig så mycket nytt.



Ha en gooo lördag, kram

2012-03-31 @ 11:47:52
URL: http://ninni.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0