Kontrasternas dag...

I morse började jag 7.30 och såg faktiskt framemot att tillsammans med en trevlig kollega ta emot de barn som kommer med skolskjuts. Vi stod uppe vid vändplanen där skoltaxiar brukar komma med jämna och ojämna mellanrum. Smuttandes på varsinn kopp kaffe och småpratande stod vi där när en annan kollega kom. En underbar människa, trebarnsmor och alltid med både sina och andras barns bästa i fokus. "Jag har bröstcancer" sa hon.
 
För några år sedan hade vi i  min fotbollsklubb en sjukgymnast som var kunnig som få, småbarnsmor och så levnadsglad...hon dog i leukumi för ett tag sedan. Det var begravning på fm och mina tankar for utimellan dit, till minnet av henne, till tankar på hennes små barn (ingen har börjat skolan ännu) och hennes man.
 
Mitt på dagen for jag hem, som planerat. För att byta om. För begravning av en f d tränare till vårt lag, en stor ledare som alltid stått upp för damfotbollen och vigt sitt liv åt att utveckla fotbollsintresserade tjejer. Därtill jobbade han på vårt Idrottens hus - där alla specialförbund och Sisu har sina kontor. Så det var en fullsatt Stora kyrkan som tog ett värdigt farväl.
 
Efter det gick jag till ett närbeläget café och åt en macka, drack kaffe och försökte rätta upp tankar och ork. Därefter stod jag på ett av stadens varuhus och sålde Bingolotter i drygt två timmar....Ja, vi säljer dem, 1 gång per år - inför uppesittarkvällen. Efteråt fick jag räkna kassan flera gånger innan jag kunde skriva in på redovisnings-
lappen hur många jag sålt.
 
På staden var det kvällsöppet till 21 på de flesta affärer. Jag bestämde mig för att göra klart julklappsinköpen. Som egentligen inte är så tråkigt, tycker jag. Men nu var det de svåraste kvar...Till sist var jag klar. Om det blev bra? Tja, kanske. En nackdel var den erbarmliga blötsnön som föll, ackompanjerad av lite snålblåst. Fördelen var att jag hittade en födelsedagspresent till systerdotten! (Hon fyller i mitten av april, snacka om framförhållning!).
 
Hemma med svullna ben och hungrig mage blev det nåt slags "plock-ihop-tallrik" som intogs samtidigt som jag fixade lite föreningsarbete på datorn och lyssnade på aktuellt och tv-sporten. Eller tv stod på, jag tror inte att jag lyssnade så bra. Slog in lite klappar. Å konstaterade att ljudtröttheten är på plats, suset i öronen är en liten varningssignal...
 
Helt fräck avrundar jag denna kontrastrika dag med benen upplagda på soffbordet och ett glas vin. Nu ska jag försöka sova, i morgon är en annan dag. Inte fullt så kontrastrik hoppas jag.
 
 

Ps. Den här fulingen i plast är på plats!
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Gubben

Verkligen kontrasternas dag! Tråkigt med att en sådan kunnig och levnadsglad person ska gå bort, fast det vikta är väl att minnas henne som det kunniga och levnadsglada personen.

2013-12-21 @ 07:36:57
URL: http://mhats.blogg.se
Postat av: Sylvia S

Oj då. Du ger verkligen järnet så här före jul!
Hoppas snön ligger kvar över helgen och att du får en jul som du njuter av. / Sylvia

2013-12-23 @ 12:54:22
URL: http://www.sylviasblogg.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0