Val

Jag bor i ett land där vi får rösta - det tycker jag att vi ska uppskatta och nyttja! Vi har i allafall en liten chans att välja dem som ska representera oss och förhoppningsvis fatta både kloka och bra beslut för vår räknig.
 
Till kyrkovalet brukar det inte vara så frekvent med väljare. Men i år tror jag det är annorlunda, det kan kyrkan till stor del tacka de sk sociala medierna för, tror jag. På exvis Facebook har både uppmanande artiklar och statusar delats om vikten av att vi bryr oss om även detta val.
 
Jag har inte gått ur kyrkan - funderade ärligt talat på det för några år sedan men det blev bara en tanke. Idag tycker jag att kyrkan är bra på mycket - de har t ex en massa bra social verksamhet. De finns där också när det sker t ex en större olycka på en ort - med stödgrupper och samtal med drabbade. De hlälper flyktingar, hemlösa och andra behövande.
 
Kyrkan som byggnad tilltalar mig, det är ett värdefullt arv vi har i dessa vackra byggnader som vi bör vårda och hålla efter.Kyrkor är oftast underbara konsertlokaler och det gillar jag. Att höra en duktig kör fylla kyrkorummet med toner är så härligt!
 
Min mamma och pappa ligger i en minneslund, den är både vacker och välskött. Det händer att jag slår mig ner där och lättar mitt hjärta för dem eller bara talar om hur mycket jag saknar dem. Minneslunden ligger såklart på kyrkans mark och kyrkogårdsförvaltningen sköter om den med den äran!
 
Ovanstående är väl de främsta anledningarna till att jag idag väljer att behålla mitt medlemskap i svenska kyrkan. Till dagens val var jag kanske inte så väl förberedd på vilka jag skulle personkryssa på valsedlarna men jag kände att det viktigaste var att jag röstade. För jag vill inte att Sverigedemokraterna ska få plats i kyrkans sammanhang bara för att jag inte orkar masa mig till vallokalen.
 
Hoppas ni också har använt er av er medborgerliga möjlighet att påverka!
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Mamma Vilja

Själv fick jag ur när jag insåg att det är staten, dvs statsskatten, som står dör bevarandet av kulturskattwn i form av byggnader och konst. Inget val för mig idag, men stolt över er som engagerar er.

Hur är det med magen?

2013-09-15 @ 23:41:14
Postat av: Gubben

visst gick man iväg och röstade. En självklarhet tycker jag då vi lever i en demokrati.

2013-09-16 @ 18:47:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0