Ahmads resa

För en stund sedan såg jag ett program som hette "Ahmads resa". Det handlade om en ensamkommande syrisk flyktingpojke.  14 år bara. Visserligen hade han sin farbror att stötta sig mot . Men å så jag grät när han pratade med sina föräldrar och samtalen mest handlade om både hans och deras längtan efter varandra. Ibland fanns det ingen ström hos föräldrarna så då kunde de inte prata i telefon. Då kunde det gå en vecka eller mer. Av oro för Ahmad - han visste ju inte om de levde eller ej.
 
Tänk att skicka sin tonåring över havet utan att veta hur det ska sluta, att hoppas att han ska orka den långa vandringen som följde. Hoppas att han ska klara av mötet med ungersk polis, svenska migrationsverket mm. 
 
Värmande var mötet på socialkontoret - där både hans farbror och kontaktperson var med. Där fick han varma kramar av personalen när han beskrev hur glad han var över sina lärare; "de bryr sig om mig".
 
Det var bara en halvtimme långt men åh så det tog tag i mig. Att skicka sitt barn till södra Sverige för att gå i gymnasiet, som jag gjorde sågs av många som starkt från både min och dotterns sida. Men vad är det i jämförelse med att skicka sitt barn i flykt?!?! 
 
Att inte kunna stilla sin längtan genom att träffas. Att inte finnas där när ens barn är sjuk, kämpar med skolan mm. 14 år - då är man fortfarande ett barn. Då ska man få vara nära sina föräldrar...
 
Ibland är jag lite förhärdad - tror jag omedvetet väljer att inte låta det hemska ta tag i mig som levereras i tv, radio och andra media. Idag lät jag det göra det - bara att tänka mig in i hur det känns som förälder...tårarna trillar. 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Nattpatrulen

Till önska er alla en jul fröjd jul! Tänk på barnen i första hand. Håll nyktra och låt mobilen vara över jul helen. Så gör ni barnen en stor bamse tjänst åt barnen. Barnen vill ju detta. att har en rolig och lung julhelg tillsammans med oss föräldrar. Det är den bästa julklappen som dom kan får av oss medmänniskor. Tänk en extra gång innan ni gör något förhastad! Det är lätt hänt! Det vet jag! Men men men SKÄRP ER!!! Innan det är försent! Ska har ett vakande öga på familjerna. På nattvadring! Tänk på att vi är skyldig att anmäla om någon fara illa! TÄNK TILL EN EXTRA GÅNG!!! All väl mening!!!
Vi har ett vakade öga på barn familjerna nu i helgen!

Vi önskar er en God Jul!


Med vänlig hälsning. Nattpatrulen

2016-12-23 @ 10:45:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0