Irrotanten

Idag har jag varit lite irriterad, tycker att en del kollegor är lite oproffsiga. För mig är det inte ok att uträtta privata ärenden på arbetstid även om man tar en av barnen med sig eller ha barnbarn med sig flera dagar i veckan, bara för att det är lov. 
 
Hur skulle det se ut om ICA-kassörskans barnbarn satt brevid i kassan hela dagen eller om distriktsköterskan hade med sig eln patient som råkade ha tid samtidigt som hen behövde gå på banken?
 
Privata ärenden på arbetstid - det är det allltid samma ena som gör. Besiktar bilen, åker i väg till frisören, hämtar ut paket mm.  Det underliga är att vi är flera som hinner sådant utanför jobbet - trots att vi arbetar heltid. 
 
Jag tycker det är ok att ett barn eller barnbarn tittar in en liten stund för att se var föräldern/morföräldern arbetar men inte fyra hela av fem dagar! Det spelar ingen roll hur duktig hen är på att äta själv, klara sig på toa själv eller klä av och på sig själv. Hen tar iallafall tid och uppmärksamhet - som föräldern/farmor egentligen ska ägna åt de barn vi har i vår verksamhet.Dessutom är den omgärdad av sekretess och tystnadsplikt.
 
Jaja, jag kanske är gnällig men...Det värsta är att ingen riktigt protesterar så det blir s a s en tyst sanktion. Tyvärr har dessa männiksor ofta förmågan att framställa sin önskan om att uträtta ett ärenden av privat karaktär som om att det går fort, att det finns ingen  annan tid etc. Å vi hinner inte dra efter andan förrän hen drar iväg. 
Eller det här med barnbarnet, då sägs det lite i förbigående " X är hos mig den här veckan, så han får följa med hit de dagar inte Y (sonen/morbror) kan vara med honom.  
 
Hur gör ni - är det ok att dra iväg på privata ärenden under arbetstid utan att ta ledigt? Å är det ok på er arbetsplats att ha barn/barnbarn med hela dagar under loven?
 
 
 
9/100

Kommentarer
Postat av: Gubben

Håller med dig!

Funderar också över detta fenomen att kunna ta med sig barn/barnbarn samt åka till bank under arbetstid. hos oss får man använda sig av sin flextid, fast där kan man undra hur en del får ihop flex när de alltid kommer sent går tidigt och tar långlunch.

Skönt att man är så gammal som man är!

2017-03-10 @ 06:48:10
URL: http://mhats.blogg.se
Postat av: Snigel

Vi har flextid att använda till ärenden, men barn på jobbet brukar vi inte ha. Inte annat än på snabba besök. Om jag får barnbarn på besök kan jag använda någon sparad semesterdag, då de skulle ha skittråkigt på mitt jobb.

2017-03-10 @ 07:08:37
Postat av: Annika hon själv

http://mhats.blogg.se/, ja det är många som vill ha heltidsbetalning och börja sent och ändå sluta tidigt!

Snigel; I min bransch är det lite svårt att ha flex...men en del lyckas ha det emellanåt ändå! Å jag tror inte han hade så kul - inte lätt att dela mormor med flera andra barn...

2017-03-10 @ 21:09:15
Postat av: Anonym

Ta med barn till jobbet eller göra privata ärenden på arbetstid - ja som heltidsarbetande läkare så finns det ju inte en chans!

Svar: Nä det förstår jag! Men visst är det konstigt att man tycker det är ok utan att kolla med arbetskompisar och chefen?
Annika

2017-03-11 @ 00:16:46
Postat av: Anonym

Jag har haft med mig mitt barn 1-3 ggr (jobbar som veterinär) och det har funkat relativt bra, kan säga till barnet att stanna på kontoret i känsliga lägen. Chefen har föreslagit att jag ska ta med dottern (med svinkoppor, feber och ögoninfektion) i stället för VAB!!! Då sa jag nej
Den enda som uträttar privata ärenden på arbetstid hos oss är just chefen, som är anställd av ägaren och ska arbeta i verksamheten, vilket ställer till det ibland. Samtidigt arbetar hon så klart över vid andra tillfällen. Det som stör är ju användandet av flex - hon går när hon "måste" för att hinna till frisören, 20-åringen fyller år etc medan vi andra inte har den möjligheten

Svar: Men i min bransch - barnomsorg inom särskolan - så är det mycket sekretess kring barnen. Dessutom händer det att det medföljande barnet inte riktigt klarar av att dela föräldern med de barn vi har betalt för att ta hand om...
Annika

2017-03-12 @ 10:14:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0