Posta i brevlådan eller brev i postlådan?!

Alltså heter det brevlåda eller postlåda den där gula lådan som töms på utsatta tider? Vad heter då den man har hemma? (Om man nu inte har ett  sk brevinkast på dörren.) Heter lådan post- eller brevlåda då?
Heter dom lika och i såfall vilket är rätt -  brev- eller postlåda?

Ja, sådana världsliga problem låter jag min hjärna brottas med idag. Riktigt hör hur någon säger att nu har snuvan gått ända in i hjärnan på henne. Någon annan säger säkert att "nu börjar hon bli frisk när hon inte har mer att göra än att fundera på sådant".
Fast jag har tänkt på det förut också men nu slog det mig att det finns säkert någon klok bloggkamrat som kan lösa det  hela åt mig.

Ibland säger jag nog brevlåda om den där gula - för det är mest det jag stoppar i den. Men den handhas väl av Postverket och då är det kanske en postlåda. Det jag har utanför min lilla bostadsrätt är då...Jag brukar säga brevlåda där också, fast i dag är det väl knappast brev som är huvudinnehållet i den? Mest reklam - t o m räkningarna kommer mer och mer som e-faktura eller autogiro numera. Alltså är det mest en reklamlåda med inslag av annan post?
Fast om den gula säger jag nog också postlåda om ibland. Kanske för att i den postar jag.

Den här yrkesgruppen som ser till att jag får min post, som alltså sällan är brev, kallas ju brevbärare. Å då borde min låda heta brevlåda. Fast det är  ju någon som tömmer de gula lådorna också, är de också brevbärare?
Å vart tog postliljonen vägen?
F ö så håller ju hela posten på att försvinna. Är det bra eller dåligt? Själv hatar jag att stå  i kö på Ica och hamna efter någon som har "fyrtioarton" paket att hämta ut mellan filmjölken och potatisen! 
Mors! 

Kommentarer
Postat av: Johanna

Vad rolig du är..
Jag saknar gamla hederliga posten...tror jag iaf?
Stig Helmer varning?

2007-04-18 @ 18:55:36
Postat av: Anki

Det här var ju kul. Jag brukar nog säga lite hur som helst. Men nu ska jag tänka efter (du kan väl gå och göra något under tiden). Tänkt klart: jag lägger brev på brevlådan och hämtar min post i postlådan.
Tidigare hade vi pl dvs postlådenummer i adresserna på landsbygden.
Sånt här kan jag också börja fundera på och har då svårt att släppa det innan jag kommit fram till något slags resultat.

2007-04-18 @ 19:45:29
URL: http://ankitankar.blogg.se
Postat av: Anneli

Jag säger postlåda och vår gråa låda hemma på gatan och brevlåda om Posten stora gula låda.

Krya på dig!

2007-04-19 @ 07:49:39
URL: http://tittmyrvagen25.blogg.se
Postat av: Camilla

jadu..så djupt har jag nog inte funderat på den saken..låda som låda..å det är post i båda...haha det rimmade tom...

2007-04-19 @ 08:12:29
URL: http://quarter65.bloggspace.se
Postat av: Självaste Annika

Johanna
jag saknar också posten - det enda som är bättre med Ica och Statoil är öppettiderna!

Anki och Anneli
Hm, kanske är det mest naturligt att säga som ni gör...

Camilla
Skönt att du fick något "djupt" att fundera på för en gångs skull! :) Å dig fick jag att rimma också!!

2007-04-19 @ 09:28:07
Postat av: Ella

Ja kära någon... vi kanske ska forska i ämnet? Har du provat Wikipedia?

2007-04-19 @ 21:10:23
URL: http://livetefter.blogspot.com
Postat av: Självaste Annika

Ella

nä, det har jag ju inte! Kanske ska prova det!

2007-04-19 @ 22:31:42
Postat av: Micke

Själv har vi bara ett litet hål i dörren där det i princip inte får plats nåt alls, fruktansvärt irriterande att få gå ner till utlämningen om man beställt nåt som man ska få hem i brevlådan, (det står ju så ibland när man beställer nåt), funderar på att sätta en brevlåda på utsidan av dörren..
Ha de fint!

2007-04-21 @ 11:15:55
URL: http://beckfjall1.blogg.se
Postat av: Självaste Annika

Micke
Jag är glad åt att jag har en riktig låda vid bron, det där brevinkasten är så larvigt små och på utlämningsstället kan man hamna efter tre stycken som precis veckohandlat...
Må gott!

2007-04-22 @ 18:24:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0