Igår

I går hade kunnat bli en tung dag men den vart lätt och skön, med värme både vad gäller väder och själen.

Min f d svärmor dog i slutet av mars och igår skulle vi se igenom hennes kvarlåtenskap.Hos min f d svägerska, jag och dottern. Min f d man ( många f d här men sånt är livet, det ena följs av det andra) var inte med eftersom han jobbar inte bara en bit bort utan flera bitar, närmare bestämt i en annan världsdel.

Svärmodern, hon hade flyttat två gånger på ålderns höst - först till en liten lägenhet och sedan till ett älderboende.Så det var redan lite utsorterat och framförallt var det ihoppackat i lådor. Vi betade av en låda i taget, i strålande sol stod vi där på gården och mindes, sparade, skrattade och slängde. 

Det hade kunnat bli en tung som sagt, men vi hade en verkligt trevlig dag - Stina (min f d svärmor) skulle haft lika roligt hon om hon varit med.Nu får vi lita till att hon såg oss i sin himmel och njöt av det.

Min f d svägerska var mycket generös - när smyckena skulle delas så såg verkligen till att min dotter fick det hon ville ha och utan knussel så ansåg hon att jag skulle ha bl a några örhängen som jag alltid tyckt om. Hon fick själv en dotter i slutet av januari (hon har två söner sedan tidigare) och när jag påpekade att hon kanske skulle se till att dottern fick någor så sa hon: Hon får ju efter mig och dessutom så hade hon ju inte hunnit få någon relation till mamma, du har ju i allafall haft det.

Det var en bra dag, jag kände mig uppskattad för den jag är och för min egen skull. Sådana dagar ska man spara i hjärtat eller hur?

Kommentarer
Postat av: Maj Korner

Vad det är skönt med människor som inte är knussliga. Hur bra mår inte du av det och hur bra mår inte hon?



Min fd svärmor har en liten tavla som hon broderat och som jag tycker mycket om. Den har hon satt en lapp på baksidan av att jag ska ha. Och mitt x och hans bröder är nog generösa och låter mig få den, när det är så dags.

2010-06-30 @ 18:49:43
URL: http://majkorner.blogspot.com/
Postat av: självaste annika

Javisst är det skönt med oknussliga människor.

Klok svärmor där - inga söner går emot mammas vilja eller hur? Å det är skönt att vara uppskattad fast man egentligen inte längre "tillhör" eller hur?

2010-07-01 @ 09:25:07
Postat av: Micke

Sånt ska absolut sparas...är ju ibland tyvärr en bristvara.

Ha de bäst!

2010-07-03 @ 22:11:54
URL: http://guldkryckan.blogspot.com
Postat av: Sylvia

Så härligt det låter. Tyvärr är det väl alltför ofta som det blir osämja och grus i maskineriet vid sådana här tillfällen. Jag har också bara positiva erfarenheter. Min mans barn i ett tidigare äktenskap avstod från sin laglott för att jag skulle slippa gå ut på arbetmarknaden vid 63 års ålder, efter att ha skött om min man de senaste tre åren.

2010-07-08 @ 16:42:50
URL: http://pantersylvia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0