Karens

 Läste hos Ella och på textteven om regeringens senaste fundering, två karensdagar i sjukförsäkringen kan vara på gång. Hm, det är ju en försäkring som jag betalar för via skattsedeln (och inget bidrag) vars enda kriterium för att jag ska få ta del av den borde vara att jag är sjuk.

Två karensdagar - leder till att folk går till jobbet fast de är sjuka och smittar ännu fler och så är cirkusen igång. T ex vid magsjuka...
Å har du varit hemma en gång en månad och fått två karensdagar och sedan ev blir sjuk en gång till - ja, då är vi nog många som mer eller mindre släpar våra kroppar till jobbet pga av att vi inte har råd att vara hemma.

Så "glada" alla småbarnsföräldrar ska bli när en febrig, hostig dagispersonal tar emot deras lilla barn. Å nästa dag är även resten av personalen dåliga. "Tryggt" att lämna sina barn till feberyra och genomtrötta pedagoger!
Å alla infektionskänsliga gamlingar som ska tas om hand av vårdpersonal som tar en sväng förbi toaletten och spyr innan de går in och lägger om dem gamles ben.
Hur kul är det när busschauffören jobbar fast hon/han har brutet ben?  Eller när bussen åker av vägen för att chauffören har ögoninflammation och får en något grumlig syn?

Om det nu är ett såndant otroligt svinn av fk-pengar - hur kan det komma sig att det inte finns metoder att hitta dessa svindlare?!  Jag känner ingen som idag är långtidssjukskriven utan att behvöa vara det - själv är jag det på 25% nust nu och jag ska börja på heltid snart. Å hade jag inte fått komma tillbaka i långsam takt så hade jag  förmodligen inte jobbat alls idag.

Å inte lär det bli fler moderater bland folket på det här viset - enklare kan inte Mona Sahlin gå mot statsministerposten! Fast vi kanske inte ska få rösta heller i fortsättningen om vi inte har noll sjukdagar och tjänar mindre än 100 000 i månaden? Eller kanske vi inte ska ha några val alls - detta fuskande folk klarar väl inte av att rösta på ett regelmässigt riktigt vis?!?!!

Två karensdagar=friskare folk?!  JAG BLIR SÅ ARG!


Kommentarer
Postat av: Anonym

två karensdagar, helt sanslöst, det borde inte vara nån, hela regeringen tycks vara fuskisar, snacka om att sätta bocken till trädgårdsmästare!

2007-06-20 @ 20:12:26
URL: http://latmasksamtal.blogg.se
Postat av: Ella

Ja men jag tycker den här politiken är alldeles perfekt egentligen! På det här viset går det nämligen väldigt snabbt att gräva en grop åt sig själv om man är en moderat regering.

2007-06-20 @ 20:26:58
URL: http://livetefter.blogspot.com
Postat av: Självaste Annika

Till Latmasksamtal, ja tyvärr brukar det fuskas oavsett färg bara man kommit tillräckligt långt i den polititska hierakin! Det är som om de tappar både verklighetsanknytning och omdöme ju längre upp de kommer.
Till Ella, du har rätt men tror du att det är tanken? Fast som sagt, de har tappat omdömet så de fattar nog inte vart de eg gräver!

2007-06-21 @ 08:02:34
Postat av: Sylvia

Visst är det tråkigt när välfärden försämras. Det är ju de lågavlönade som drabbas mest. Men jag har varit med å länge att jag minns att det var 3 karensdagar när jag var ung och ensam-förälder. Det gick på något sätt men nog var det tufft. Vi får innerligt hoppas att det inte går så långt med försämringarna.

2007-06-21 @ 17:33:06
URL: http://pantersylvia
Postat av: Självaste Annika

Till Sylvia, ja det är väl just det att de är lågavlönade som drabbas mest som är det bedrövliga!
Jag har också varit med om fler karensdagar men tillvaron fungerade lite annorlunda då. Idag tar hyran, bo är ju ett måste,en mycket större del av inkomsten.

2007-06-22 @ 08:18:25
Postat av: Micke

Jag är med dig hela vägen!! Reinfeldt med anhang är ett hot mot välfärden!
Fy F*N rent ut sagt... jag blir vansinnig!!!:(
ha de gott ändå!

2007-06-22 @ 18:08:27
URL: http://beckfjall1.blogg.se
Postat av: Självaste Annika

Till Micke, skönt att vi är flera som blir vansinniga! Ha det gott du också!

2007-06-24 @ 00:07:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0