viktigt!

Hm, ursäkta att jag stör så här på lördags förmiddag men den här bloggen tycker jag ni ska läsa!

19-21, semesterslutet

Dag 19 av semestern. Jag skjutsade dottern till flyget eftersom hon skulle till huvudstaden över helgen. Sedan var jag seg - vilket verkar vara ett konstant tillstånd denna semester. Jag for ut till min stugö och plockade ihop lite eftersom ett kusinbarn framfört önskemål om att vara där över helgen. Efter det for jag hem och la mig...sov nog en stund. Sedan blev det fart på tanten - uträttade en del ärenden. Sedan var det dags för en insats av det idiella slaget. Vår fotbollsklubb tjänade en liten slant tack vare att vi var ett gäng som åtog oss att  vara lite vakter. Nåja, det var väl inte så mycket vaktande egentligen. Jag stod i insläppet till entréen och rev biljetter. Till vad? Status Q!

Den nästa sista semesterdagen var jag allt annat än slö! Jag gick in till staden och äntrade en buss. Den förde mig till en lby på andra sidan sjön. Där var en löpartävling. Jag var med! Fast i klassen utan tidtagning...
Jag promenerade mest. I elva kilometer! Jag gick, mycket raskt i åtta minuter och sprang i två. Hela vägen. Trött som bara den unnade jag mig ett glas vin, sittandes som ett ufo i soffan sedan.

Dag 21...Så var den här, sista semesterdagen för den här gången. Jag kan inte säga annat än att jag lyssnade på kroppen denna dag! Den var lite trött...Ryggslutet var lite stelt och rumpmusklerna gav sig plötsligt till känna. Men jag var nöjd med mig! Det blev en kort promenad till en fotbollsplan nära mig men det var nog det mest ansträngande jag företog mig. Kvällen ägnade jag åt att träffa mitt favvolag på deras träning och sedan pös jag ner i min soffa igen. Där blev jag till klockan var mitt i natten - fastnade i ett program om OS i Sydney. Vilket kändes lite onödigt i morse - jag klev upp strax efter 5 för att hämta dottern på tåget. Sedan åkte jag hem och sov igen, ända tills jag skulle börja jobba! Så jag kom en kvart sent men det var lugnt. Å nu tillhör jag alltså den hårt arbetande massan igen. I en vecka.

12-18!

Ja nu rullar det iväg semesterdagarna!
Dag 12  så var jag på Ica Maxi och handlade. Tog en sådan där scanner - som jag alltid tror ska gå så fort. Men det gör det inte, tror jag. Å jag packade till morgondagen, pratade med grannfrun och var semesterlat.
Dag 13 var vi på bröllop! I en fin kyrka i grannkommunen. Det var som sagt en kompis till dottern som gifte sig. Jag var inbjuden till själva vigseln. Det var en union kan man säga - hon gifte sig med en norsk kille. Så fina och så lyckliga såg de ut!
Jag hade bokat in oss på ett vandrarhem. Det heter Brattlandsgården och är ett gammalt fjällpensionat som genom åren förvandlats till vandrarhem. Det ligger så fint -lite på en höjd och med fantastiska vyer över fjällen. Erkänner att jag var lite skeptisk när jag klev in där - det såg lite gammalt  och slitet ut. Men jag är inte sämre än att jag kan ändra mig! Det var fräscha trasmattor som låg omlott i korridoren och överallt var det rent - vilket det faktiskt inte är på alla vandrarhem, tyvärr. Å ingen radio, ingen tv. Jag njöt verkligen av tystnaden, kändes som ett litet retreat.
Framåt midnatt hämtade jag dottern från bröllopsfesten, hon var nöjd men trött. Även i fötterna förmodligen´...hon väntade med skorna i hand!
Dag 14 hade vi tänkt ta en liten kort sväng på nåt fjäll...men dimman låg långt ner över topparna. Så vi gjorde en sväng i Åre och sedan till chokladfanriken där. Lite avsmakning och handling blev det. Sedan stannade vi på en friluftsoutlet, åt lunch på Kretsloppshuset i Mörsil och tog kaffe på Rödön. Sedan var vi hemma och det var också skönt.
Dag 15 var jag först och tränade sedan for jag till frissan. Snygg i håret for jag hem och gjorde mest ingenting mer än tvättade lite. Vilket inte är så smidigt längre eftersom jag måste passa maskinen när den tömmer!
Dag 16 inhandlade jag lite grejer - för fönsterkittning. Å tränade. På em klippte jag gräs med nya gräsklipparen - den är skitbra! Sedan packade jag mat, vatten och kläder och drog till stugan. Där har jag varit sen dess - och inte kommit till skott med fönsterkittningen...Jag tror det är lite svårt. Å så behöver jag nog lite mer grejer till det.
Men njutit av tystnaden  och tagit promenader och klippt gräset. Så nu är jag inne på dag 18 i semestern...det närmar sig jobb...

Semesterdagarna 8,9,10 och 11...

...hej vad det går, antalet semesterdagar har kommit upp i tvåsiffrigt!
 Dag sju avrundades med att jag och min kompis åkte till min stuga. Det var en ovanligt lugn kväll därute och vi satte oss på altanen och tog sommardrinken nummer ett; gin och tonic.

Sedan hade vi några dagar därute som bestod av promenader, gräsklippning och läsning. Vi pratade ju lite också förståss. Å åt. Gott och nyttigt. Vi drack lite också - inte alltid så nyttigt men gott!
En dag gjorde vi en liten utflykt - vi såg en liten vernisage där en kompis till oss ställer ut sina bilder. Det gör hon i kyrkans församlingsgård och där kunde man också ta en kopp kaffe. Det gjorde vi. Å så delade vi på en våffla med grädde och hjotronsylt, gott som bara den. Vi intog vårt fika i trädgården där utsikten över Storsjön och fjällen var magnefik.

I går var jag tillbaka i min sega semesterlunk, det var grått och småregn så jag häckade mest i soffan, efter en lång sov- och slappmorgon i sängen. Men tränade gjorde jag! Å sedan följde jag dottern på stan en stund - hon behövde ett par skor. Å inte fotbolls- eller träningskor, då hade vi klarat av det rätt raskt! Nej, hon ska på bröllop på lördag och snyggklänning kräver lite annat än Converse eller träningsskor...Men vi hittade ett par! Egentligen två men det ena paret var så dyra. Å med tanke på hur sällan hon använder pumps så skulle pris/användargång bli väldigt högt.

Sent omsider vaknade min husmodersådra - klockan var nästan åtta på kvällen när jag tog itu med att laga en rejäl omgång mat. Så nu kan det bli lite ensidig kost. Risk för skörbjugg kanske, haha.

Semesterdag 6 och 7

Ja, det var inte bara regn på fm igår - det var hela dagen, ett fint strilande men envetet. Så det var rätt blött ute men det gick i allafall att se lite fotboll. Det gjorde jag ett tag innan jag for och storhandlade på Ica Maxi...Det tog sin lilla tid - jag var nog lite ostrukturerad och det var mycket folk. Affärsytan är ju så stor dessutom, det tar en stund när man kommer på att man glömt något, som står i andra änden av butiken.

På kvällskvisten så startade jag tvätt maskinen. Den har en slang som jag hade en liten dust med i början av veckan men det kändes som om vi var sams nu. Trodde jag. Efter ett tag hör jag hur maskinen tömmer vatten, mycket vatten. Å det gjorde den - rätt ut på badrumsgolvet...Så det var blött även inne i går.

I dag har jag förberett lite mat som ska intas i stugan i morgon. Jag har packat ihop lite grejer som ska med dit. Å så har jag diskat - jag är en fena på att få till det i köket när jag lagar mat!

Å så har jag tvättat, modigt va?! Men det blev till att rusa in och ha koll på slangen inför varje tömning så den inte skulle hoppa ur! Jag ska ge mig på ett rör och se om det sitter nåt där innan jag ringer någon rörmokare. Nya insatser, nya utgifter! Puh.

Jag går omkring med stegräknare för jämnan jag, den här veckan har displayen inte haft så  mycket att visa upp så nu måste jag skärpa till mig o!

Vädret har varit grått idag och det lär väl fortsätta så om jag förstod väderleksladyn rätt. Men jag har ju nya stövlar så det gör ju inget!

Semesterdag 4 och 5

...ja, nu har de avlöpt också. Fast semesterdag 4 blev en jobbdag istället, en kort men skön! Solen sken och det var trivsam personal som jobbade.

Efter jobbet gav jag mig ut på jakt, gräsklipparjakt. Jag har en plätt som jag klipper med sk handjagare. Mer är det inte än att en sådan räcker. Å jag fick tag på en! Fast det säljs säkert minst 15 motorgräsklippare på en handjagare för ojoj, så många olika modeller det finns av  motorklippare!

I min brevlåda låg ett brev från min bankontakt - hon som fått mig att i alla fall för stunden förstå pensionsystemet mm. Hon går vidare till annat jobb utanför bankens sfär. Trist, för mig alltså. Jag ska ge hennes efterträdare en chans annars byter jag bank, precis som jag tänkte för några år sedan.

Avrundade dagen med att sitta i flera timmar ute på altanen och läsa.

Dag fem - jag kallar den så även om den egentligen blev fyra pga jobbet - så var jag seg. Å lite till. Det blev inte många knop innan lunch, soffan var så skön. Sedan så tog jag mig i kragen och gjorde en "göralista" som jag sedan betade av under några timmar. Det blev både slänga trädgårdsavfall, köpa trädgårdskanna och stövlar. Å lite till förståss - både sådant som stod och inte stod på listan.

Hemma intog jag en sen middag på altanen, igår blev det en bit stark korv och en massa stekta grönsaker. Sedan intog jag samma posé som kvällen innan - satt i korgstolen och  läste. Med ett glas vitt vin tillhands.

Vilken spännande semesterskildring, haha! Men jag slappnar i allafall av - är det inte så det är tänkt? Vila och rekreation för att kunna göra en helgjuten arbetsinsats i mitt "välbetalda" värv!

Semesterdag 2 och 3

Dag två förflöt utan större insatser - tvätt och  strykning och mycket vila!

Det blev dock en skräppromenad - alltså en promenad bort till återvinningsplatsen. I den här kommunen finns det små återvinningplatser här och där. Jag har en inom behagligt gångavstånd, där I går tog jag min kasse med plast och stegade iväg (Men hej och hå så fort det går att få till en kasse med plastförpackningar!).

När jag kom  hem låste jag upp ytterdörren, jag är rätt noga med att låsa den även när jag går iväg kortare svängar.
Men till vilken nytta gjorde jag det igår  - nere i vardagsrummet stod altandörren på vid gavel...Det är inget jag kan lasta någon annan för, jag  hade ju själv suttit där och intagit min lunch. Hittills har i allafall varken otäcka djur eller skumma typer dykt upp här så det gick väl bra. Den här gången.

Dag tre bjuder på lite sämre väder - det har regnat på lite nu på förmiddagen. Jag ska träna och sedan dammsuga. Så nu har jag sagt det, då måste jag! I eftermiddag kommer min lilla trädgårdsreda igen och vi ska sätta lite växter i min trädgård. Jag har laddat med jord, näring och gödsel.

Semesterdag 1

Jamen inte blev den så effektiv den här dagen...Jag hade svårt att somna i går, fotboll är kanske inte bra så där före läggdags även om man inte spelar själv? Dessutom så sov jag illa, irriterande när man vaknar ideligen.

Optimistikst nog hade jag ställt väckarklockan, hur tänkte jag där - jag har ju semester!? Nåväl den ringde och då beslöt jag mig för att sova en stund till...Vaknade strax före 10!

Jag har inte hunnit någonting idag - iallafall inte mycket av det som var tänkt. Fast plockat ur diskmaskinen, flöjt rent på diskbänken och fyllt diskmaskinen igen, kört en tvättmaskin och hängt den. Nu har jag plockat ner tvätt och vikt - men herregud det var ju inte det jag skule göra idag!

Tränat har jag i allafall gjort och det var ju i allafall något av det planerade som vart av. Bra gjort när man har semester eller hur?

Jag har i allafall njutit av den sommarfina altanen - frukost, kaffe, lunch och middag serverade jag mig där. Fint som snus!

Å som ni kan läsa er till serveras inga djuplodande funderingar här idag heller.

Semestern är här!

En semesterbild! Från i fjol...Då var jag med en fd arbetskamrat i Lech i Österrike. Bodde bra, åt gott och gjorde  härliga vandringar uppöver alplandskapet.

Nu har jag semester igen. Ja, från i morgon då om jag ska vara korrekt. Eller kanske för att det regnar ute just nu, jag låtsas att det inte är på min semester.

Dagen i sig har varit rätt solig. Dottern och jag har ä n t l i g e n röjt altanen så den är sommarfin! Så jag tänker att jag ska dricka förmiddagskaffe därute i morgon. Även om det regnar.

En hel del av semestern ska åtgå till att kitta fönster i stugan - jag vet inte hur man gör men jag får väl fråga runt lite. Kanske ska jag också  putsa och måla lite, på fönsterkarmarna. Jo, jag tror jag hinner njuta också - av den här vyn kanske: