Är det dyrt är det bra!

(bild hämtad på internet)


Jag brukar ha en Amaryllis i mitt köksfönster till jul. Så även den jul som så nyss(?) passerat.
På den tiden jag bodde i stor, stor lägenhet och hade värsta höga fönstren så brukade jag pryda ett par fönster med varsinn Amaryllis. Inhandlade hos Pia, "min" blomsterhandlare.

När livet tog en annan vändning så gjorde ekonomin det också  och jag inte bara minskade ner amaryllisantalet till en, jag köpte billigare också. Som man kan hitta i bland på Konsum, Ica etc. Å de har varit bra - blommat ståtliga. Ibland har de varit dubbla, fast det har bara kommit upp en stängel som blommat i allafall.

I julas hann det nästan bli jul innan jag tog mig för att handla min julblomma. Å då återvände jag till Pia, för på Konsum började de mest bara vara halvdekiga kvar. Köpte den sista hon hade, en dubbel. Förmodligen bara för att jag inte närde någon annan förväntan än att den skulle ge en blomma lagomt till jul så blev det bättre än så!

När den första stängeln blommat ut så övervägde jag att ta bort blomman, julen var ju slut. Det var då undret skedde - den andra stänglen praktblommade med 6 stycken klockor, så vacker så!  Å kanske är det så: är det dyrt är det bra!?

Å med detta juliga inlägg hoppas jag att ni inser att det snart är dags igen!


Ps. Jag vill inte ha några hurtiga råd om hur min Amaryllis ska vissna ner, ställas ut och bäras in etc. - jag kommer inte håg att göra det/det blir ingen ny blomma.

Kommentarer
Postat av: Sylvia

Jag älskar också amaryllis, men gör som du. När den tjänat för denna gång tackar jag för den glädje den skänkt mig och slänger den. Så blir det en nyinköpt till nästa jul igen.

2009-02-06 @ 11:15:26
URL: http://pantersylvia.blogg.se/
Postat av: Micke

Jag får verkligen hoppas att det går att få död på dem...annars vete farao...hehe.. kramis

2009-02-06 @ 21:57:52
URL: http://beckfjall1.blogg.se/
Postat av: Självaste Annika

Sylvia, skönt att det finns fler som jag!

Micke, jag har aldrig problem med att få blommor att dö, snarare tvärtom!

2009-02-07 @ 12:15:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0