115 stora starka


Jag är ingen absolutist  jag dricker gärna ett gott vin eller en kall, svalkande öl. En god drink tackar jag inte helle rnej till. Men jag har en linje som jag alltid följer  - jag dricker ingenting som jag inte tycker är gott! Å så har det alltid varit - jag har aldrig pinat i mig en massa dåligt vin bara för att bli full.

Den där whiskeyn som sägs vara så bra för magen på charterresan har jag heller aldrig tagit - av den enkla anledningen att jag anser att whiskey bara är drickbart i form av Irish Coffe och vem kan starta en dag på beachen med en irish i magen?!

Å jag gillar After Work med öl och lite naschos och prat med goda vänner och okända som dimper ner. Å för att det inte ska bli fler goda öl än vad jag egentligen har råd med så tar jag aldrig med mig Visakortet på AW. Näe, jag tar inte springnota!  Utan precis så mycket i kontanter som jag anser att min budget tillåter.

Varför allt detta tjat om destillerade drycker när precis en av våra mest alkoholstinna helger precis passerat?

Jo för att jag hittade en broschyr i mina gömmor. Den berättade att i mitt län, pågår sedan 2006 ,en mobilisering mot alkohol- och drogrelaterad brottlíghet. Det kalla Mobilisering mot droger och är diverse myndigheter och kommuner i samverkan.  Polisen, Länstyrelsen, landstinget mfl.

Bl. a uppmanas  i broschyren föräldrar att inte köpa ut till sina barn. Å jag har aldrig förstått vad det är för korkskallar till föräldrar som gör det,  hur tänker man om man t ex köper ut till sin fjorton-femtonåriga dotter? Det finns de som gör det, faktiskt.

Sedan kommer en del information av typen "Visste du att i Jämtlands län:"  Å där står det som fick mig att studsa till.

En genomsnittlig flicka i åk 9 varje år  dricker115 burkar starköl!  115 burkar - det är någon som köper ut dessa, någon som förmodlligen inte finns där när hon mår dåligt och kravlar i diket och spyr. Någon som inte finns där när hon raglar hemåt i mörka vinternatten och i bästa fall undviker att bli påkörd. Någon som inte finns där när hon i värsta fall blir våldtagen.

115 burkar det är över femtio lite öl på ett år!  Till en kropp som fortfarande växer, till en kropp som kanske priorterat bort skollunchen för att träffa sin "utköpare" och få helgpåsen. Till en själ som kanske fortfarande är så liten och vilsen att den inte vet att den duger precis som den är.

Dessutom står det att vart femte barn i länet lever i ett hushåll där en vuxen har "riskbruk" av alkohol.
Hur mår de barnen? !

Kommentarer
Postat av: Ninni

Ja fy fasen för dumma föräldrar eller andra som köper ut..helt sjukt!



Visst vet jag att min son drack när han var tonåring, men jag köpte inget till honom!

Men han har heller inte kommit hem nerspydd och full.



Nää varför ska man dricka nåt som inte är gott...aldrig i livet. Men whisky gillar jag!



Men jag minns ju när jag var tonåring, vi var sju tjejer som hängde ihop vi knyckte lite allihop hemma sen blandade vi det i en flaska...Hua.



Men vi var nog ganska harmlösa, idag ser man mycket fler fulla ungdomar ute på stan...tyvärr.



Ha en fin dag..kramen

2009-06-21 @ 11:03:35
URL: http://ninni.blogg.se/
Postat av: Ninni

Hej har du semester på bloggen??



Njuter av det underbara vädret som har intagit vårt avlånga land..kram på dig

2009-06-28 @ 22:00:24
URL: http://ninni.blogg.se/
Postat av: L

barnen får inte dricka hemma hos oss, fast dom nästan är vuxna, 31 och 28. inte förr heller.

2009-06-30 @ 09:58:27
URL: http://latmasksamal.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0