Skinksvar


Jag fick några svar på mina funderingar om skinka eller kalkon. Å jag har inte besvarat dem - det är lite oförskämt när jag ställt en fråga, får svar och sen bara "skiter" i dem! Å det sägs ju att det är tanken som räknas...Jag tänkte, men hjärnan var lite snabb och slö på en och samma gång där före jul! Så det kom aldrig på pränt det som jag "svarde" i mitt huvud. Men det var ungefär så här:

Ingen skinka här. Jag nöjer mig med den jag får äta när jag är bortbjuden. Så svarade Maj.
 Hm inte så dumt egentligen, men vi är en liten släkt och vi är inte bortbjudna så mycket i julmatstider.

Jag är inte på långa vägar klar..men vi brukar inte fixa såå mycket mat, men en skinka är ett måste, den ska kokas och sedan griljeras. provsmakningen av en ljummen skinka, guuud så gott. Så svarade Ninni
Ja, skinkan är godast den där provsmakningsstunden.Men den ska vara ugnsbakad, anser jag.

Det blir jul i alla fall, både med eller utan kola och saffranskaka :)
Så sant påpekande av Anneli! Vi hann med kolan och jag ska försöka mig på en saffranskaka nu i mellandagarna i stället.

Å jag griljerade bara halva skinkbiten, resten har jag i frysen.
Fast jag har så här på juldagen börjat fundera - är det värt pengar och tid? Det är bara jag som äter den, dottern hon tycker inte att den är speciellt viktig för en fungerande julhelgsmeny. Men som jag skrev i mitt förra inlägg så är den där stunden julfriden för mig...Fast det skulle den säkert kunna vara med en kopp te också, bara jag får njuta av att allt är klart och tända ett ljus och bara filosofera en stund för mig själv.

Tja, det är ett helt år till nästa gång så jag hinner ju fundera fler än en gång på hur det ska vara!


Kommentarer
Postat av: Ninni

Hihi goa funderingar...vår skinka var görstor, den tog nästan slut på Julafton, ska faktiskt koka en liten till idag.

Ugnsbakad är också gott..gjorde alltid min mamma.



Ha en skön fortsättning..kramen

2010-12-26 @ 11:40:40
URL: http://ninni.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0