Sjukvårdsnollan

Det är ingen som helst förlust för sjukvården att jag inte valt den yrkebanan.
Min beundran för dem som gjort det är däremot stor!

Magsjuka t ex - hur klarar personalen på alla olika former av boenden att ta reda på efter sina brukare när den florerar som mest? Hur klarar någon av att operera i ögonen? Har de någon speciell läggning de som tycker det är lattjo lajban att lägga benpipor tillrätta? Hur blir man intresserad av att gräva folk i öronen? Osv etc mm.

Jamen jag vet - det är tur att alla dessa fantastiska människor som jobbar i vården finns! Det är inte det som är min poäng här. Utan mina motstridiga intressen - redan som tonåring slukade jag allehanda sjuksköterskeböcker. Cherry Ames var en favorit, lånade alla syrrans exemplar av den serien. Det var liksom nåt i den där världen som fängslade mig. Kanske karaktärerna - huvudpersonen var ju ofta enormt duktig, käck och alltid fanns det någon spännande patient eller läkare som satte lilla fröken sjuksköterskans hjärta i brand. Å alla patienter blev så väl omhändertagna att Patientombudsmannen inte hade haft ett dyft att göra. Dessutom tror jag de flesta blev friska.

I vuxen ålder har jag inte vuxit ifrån det här, bara flyttat över det till teven. I mitt tevetittarCV finns många sjukhus/läkarserer. Jag har njutit av Flying doctors, Dr Finnle y(flestavat?), City-akuten mfl. genom åren. Å snart är det dags igen - ikväll börjar säsongens Grey´s Anathomy. Å dubbelavsnitt dessutom. Jag kommer att njuta av varje sekund, blir det lite för läskiga operationsbilder sätter jag händerna för ögonen. Å tjuvkikar lite,lite mellan fingrarna.

Men ansätlld av sjukvården blir jag aldrig, vilket vi alla ska vara glada för!







Kommentarer
Postat av: Micke

Jobbade som personlig assistent ett tag..timvikarie..inte min grej förstod jag efter ett halvår...eller jo...förstod långt tidigare...men va gör man?

Är nog ännu värre på sjukhus...stackars satar med arbetstider och taskig lön...fattar inte hur de står ut...men åter igen..va gör man?



Önskar dig en fin torsdagskväll...! :)

2012-03-08 @ 13:49:15
URL: http://guldkryckan.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0