Bussig kränkning?

                                                                                                                                             

                           

Jag bor på Frösön och åker ofta buss. Flygbussen trafikerar också Frösövägen, men av någon anledning stannar inte där. Jag tycker den borde ta folk till stan när bussen är på väg från flygplatsen. Man känner sig kränkt när den fina bussen bara kör förbi. Dåligt av Stadsbussarna!

Gunilla


Ovanstående hittade jag på insändarsidan i nätupplagan av en av våra lokaltidningar.
Jag stör mig inte på att den inte tar upp folk efter vägen - det gör inte flygbussen från Arlanda heller vad jag kan komma ihåg. Å vi har  faktiskt för överigt hyfsad busstrafik från den här ön in till stan. Men jag reagerar på att denna stackars Gunilla känner sig kränkt - det måste väl ändå vara att ta i?!?

Jag letade på Wikipedia och där står följande:
Kränkning, det att kränka någon eller något. Kränka är en avledning av det svenska ordet krank, 'dålig', 'sjuk'. Ordets ursprung är den germanska stammen kranka-, 'krokig'. Kränkning har flera närliggande betydelser såsom att förolämpa, vanära, våldföra sig på eller att bryta mot (till exempel en bestämmelse).
Att kränka någon är att behandla en person nedsättande i ord eller handling, eller att göra ingrepp i dennes rättigheter eller frihet. Synonymer är förödmjuka, skymfa och såra. Kränkning kan vara en brottslig handling.

Så den stackars Gunilla blir antingen sjuk eller förolämpad eller kanske vanärad av en buss?!? Alternativt blir nedsättande behandlad av flygbussen? Eller så kan det vara så att Stadsbussar gör ett ingrepp i hennes rättigheter eller frihet?

Ja, jag raljerar och jag gör det för att jag är så trött på att folk blir kränkta kors och tvärs numera. Ord tappar sin dignitet när det helt plötsligt ska användas i alla möjliga sammanhang varse det är befogat eller ej.



ps. bilden är lånad från Omnibuss AB

Kommentarer
Postat av: Ninni

Ordet kränkt pratas det mycket om, håller med dig det används allt för ofta fel.



Stackar Gunilla som inte får åka med bussen=)



Ha en fin lördag, kram

2012-05-12 @ 09:55:37
URL: http://ninni.blogg.se/
Postat av: Micke

Folk är så lättkränkta idag känner jag...men det får de gärna vara..bara de inte sticker upp nyllet och vädrar det med sin omgivning hela tiden så är jag tacksam..!



Helt klart ett ord som ofta missbrukas...!



2012-05-12 @ 14:52:52
URL: http://guldkryckan.blogspot.com
Postat av: Sylvia Siverling

Jomen visst är det så. Det har gått mode i ordet kränkt, och många fler för den delen.

2012-05-12 @ 19:16:10
Postat av: Sylvia Siverling

Kan bara hålla med dig.

2012-05-12 @ 19:17:55
URL: http://sylviasblogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0