Hur gör du?!

Hittade det här hos Micke  och tycker det är läsvärt! Hur har vi blivit - stannar vi inte om en medmänniska ramlar eller ligger på backen längre?!
Så här skriver han:

En medmänniska.

Såg på morgonprogrammen på fyran här, en tjej som när hon var 31 bara ramlade ihop på gatan med en stroke.
Hennes berättelse berörde mig, hennes bild av människornas reaktion runt om henne, de trodde hon var påverkad av nåt.
Just den där grejen stör jag mig på, att per automatik tro att den som ligger på marken är påverkad, packad eller påtänd, ja, det stör mig.
Även om nu personen SKULLE vara påverkad, ska man bara skita i det och gå vidare då?

Har en bekant som var på Willys och handlade med sin familj, fru och flera ungar, plötsligt när de var klara och gick iväg med sina matkassar, då ramlade han ihop i en stroke.
Hjälpte nån dem när frugan hans försökte få upp honom på benen igen, reagerade en endaste person med att försöka hjälpa dem?

NÄ...!

De lyckades ta sig hem till sist och i två dagar gick han där hemma innan han kontaktade läkare..det blev ambulans och flera månaders rehabilitering på sjukhus.
Det var en mild stroke han fått.

Vill inte lyfta upp mig själv till skyarna på nåt vis, men ser jag en person som ligger på marken, då går jag fram och kollar läget åtminstone.

För när jag nån gång ligger där själv är jag tacksam om nån gör samma sak för mig och inte bara går vidare.


AKUT-testet:

A - Ansikte. Be personen le och visa tänderna. Om mungipan hänger – ring 112!
K - Kroppsdel. Be personen lyfta armarna och hålla kvar i 10 sekunder. Om en arm faller – ring 112!
U - Uttal. Be personen säga en enkel mening som ”det är vackert väder i dag”. Om personen sluddrar eller inte hittar rätt ord – ring 112!
T - Tid. Varje minut räknas för att rädda liv. Ju fortare behandling sätts in, desto mindre blir skadorna – ring 112!





Kommentarer
Postat av: Micke

Viktigt att sprida detta...innan jag såg "akuttestet" där hade jag ALDRIG vetat vad jag skulle göra...man vet aldrig när man ligger där själv en dag.



Tack för att du sprider detta !!!

2012-05-07 @ 12:08:10
URL: http://guldkryckan.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0