Strutsmetoden

Trollhättan, tragedin där - jag vet  inte riktigt hur jag ska hantera det.
På nåt vis blir det för stort - jag jobbar trots allt i skolans värld, det kommer så nära. 
 
Värjer mig genom att bara lyssna och läsa i stort. Ett tag känner jag mig som strutsen, bara kör ner huvudet och orkar inte, vill inte lyssna,inte inse. Sedan läser jag och hör a l l t - funderar på om det är för att jag behöver det eller om det finns drag av "hyena" i mig.
Känner frustration över att oskyldiga familjer drabbas så hårt. Funderar på hur mördarens familj orkar och känner, vetskapen om att ens barn dödat oskyldiga människor. När jag inte orkar tänka längre gör jag en "struts" igen, sladdar fort förbi rubriker på nätet, lyssnar inte riktigt på nyheterna.
 
Skolorna som ska utbilda våra barn till medborgare med kunskaper och insikter kommer att bli en sluten värld. En värld där de får lära sig att inte välkomna okända, att om de möter en okänd person i korridorren så kan det vara en presumtiv mördare. Fy....
 
Jonas Gardell skrev så här på facebook i dag:  Idag har vi ställt klockan bakåt till vintertid. Så hemsk som veckan varit känns det som snarare som vi vridit den tillbaka till medeltid.
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Per-Anders

Rasistattacken i Trollhättan var en fruktansvärd händelse. Minst lika hemsk är alla hejarop mördaren har fått på nätet. Det som skrämmer mig är den polarisering som håller på att utvecklas i Sverige. Hatarna på ena sidan, vi som fortfarande tror på ett gott samhälle på andra sidan. Utvecklingen känns just nu bekymmersam.

2015-10-26 @ 22:51:43
URL: http://peranders.blogg.se/
Postat av: Bintu Malm Fraser

Nä precis, man vet inte hur man ska hantera det... Alltså så hemskt att jag bara kände att nu finns det verkligen inget hopp för samhället. Det här kommer gå åt helvete. Jag blev tom inuti.

Men nu har jag kommit fram till att det goda övervinner det onda. Och jag hoppas att det vänder nu. Att vi får se mer kärlek och mindre hat. Det måste bli så!

Men jag gråter ändå varje gång jag läser eller ser på nyheterna om det hemska som hände i Trollhättan. Fasansfullt...

2015-10-29 @ 22:01:32
URL: http://bintan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0